Keuzestress bij je eerste demo albums
In de afgelopen dagen stond ik als 'brand ambassador' in de stand van Koy Lab tijdens de Professional Imaging. Ik heb echt tientallen leuke gesprekken gehad met collega fotografen (en oud deelnemers aan mijn weekend workshop bruidsfotografie). Het viel mij op dat vooral fotografen die starten met het aanbieden van huwelijksfotografie worstelen met het maken van de keuze voor demo albums. Op een beurs zoals de Professional Imaging staan meerdere leveranciers (zie dit artikel voor een overzichtje) en al die leveranciers hebben veel verschillende albums en al die albums zijn leverbaar in veel kleuren en diverse omslagen.... Keuzestress die ik ook nog herken uit mijn eigen beginperiode als bruidsfotograaf. Ik geef je een aantal tips waar je mee vooruit kunt:
- Beperk je initieel tot één leverancier. Je moet dadelijk namelijk al genoeg keuzes maken. Als je dat ook meteen moet doen voor meerdere leveranciers dan maak je het onnodig complex voor jezelf. Een leverancier met vertegenwoordiging in Nederland is een pré, dat is superhandig als je vragen hebt. De productie vindt namelijk altijd plaats buiten Nederland.
- Stel een demo set samen met producten waar je zelf ook voor zou kiezen als je klant was van je eigen onderneming.
- Zorg voor een demo album set met drie tot vier producten. Ik adviseer een album van 30cm x 30cm, eentje die kleiner is bijvoorbeeld 25cm x 25cm en een ouder album in 15cm cx 15cm en om het af te maken een laag geprijsd product dat je makkelijk mee kan verkopen, bijvoorbeeld het mini book van Koy Lab van 18cm x 24cm.
- Geef elk demo album een ander type cover, kies voor verschillende omslagmaterialen. Gebruik op het ene album het indrukken van namen en op de andere het inlaseren van een logo. Varieer ook met de papiersoorten. Naast regulier mat papier kun je ook een extra matte / velvet variant kiezen. Zo kun je je klanten een groot aantal opties laten zien.
- Vaak kun je kleurstalen uitkiezen voor je eigen collectie. Kies hier een beperkt aantal kleurstalen om je klanten niet te overladen met keuzes.
- Demo albums kun je vaak met flinke korting aanschaffen. Koy Lab geeft bijvoorbeeld standaard 50% korting op demo albums. Ergens binnenin moet je dan het woordje demo plaatsen.
- Last but not least: in de stand van Koy Lab viel het mij op dat het album met een aansprekende foto op de voorkant zeer uitnodigend werkte. Dat album trok echt mensen - die wellicht normaliter door waren gelopen - naar de stand toe. Datzelfde merkte ik ook op een recente Wedding Fair waarbij ik een grote afdruk in een baklijst bij mij had. Dit is reden voor mij zelf om ook een demo album met een acryl fotocover te maken voor beurzen en evenementen.