drone foto Kasteel Engelenburg

EU Drone regels maar dan simpel

Voor wie is dit artikel

Per 1 januari 2021 zijn er uniforme Europese regels voor het gebruik van een drone. In dit artikel ga ik in op het zakelijk gebruik door fotografen die tot dan niet in het bezit waren van een ROC (light) certificaat.

Waarom?

Binnen Europa waren de regels voor het gebruik van een drone zeer uiteenlopend. De verschillen tussen bijvoorbeeld Belgie en Nederland waren zeer groot. Met de nieuwe Europese regels is het nu redelijk gelijk getrokken. Lidstaten kunnen nog landelijke afwijkingen bepalen maar dat is vooralsnog niet noemenswaardig. Tevens is er nu geen verschil meer tussen zakelijk en hobbymatig gebruik.

Wat is het voordeel?

Zakelijk gebruik van een drone is nu veel toegankelijkers. Als bruidsfotograaf heb je nu echt geen excuus meer om geen drone te hebben.

Wat moet ik als eerste doen?

Als eerste moet je jezelf bij de RDW registereren als dronepiloot. Deze registratie MOET in het land waar je woont. Je vraagt dan een exploitantnummer aan. Dit omdat je vliegt met een drone die zwaarder dan 250 gram OF omdat je een drone met een camera gebruikt. De meeste fotografen zullen namelijk aan beide zaken voldoen gok ik zo. Het aanvragen gaat via de site van de RDW. Je logt in met Digid, vult wat gegevens in, betaald 23 euro en je krijgt per omgaande een lang nummer. Dat lange nummer plak je met een sticker op je drone.

Wat verder?

Voor een drone boven de 250 gram heb je ook een vliegbewijs nodig. Als fotograaf kom je in de open categorie terecht die weer is onderverdeeld in drie risico categorieën A1, A2 en A3.

In de categorie A1 is er weinig risico. Je drone heeft een gewicht tussen de 200 en 500 gram en je mag boven mensen vliegen maar niet boven een menigte. Nieuwe drones met een Cx CE label mogen in deze categorie maximaal 900 gram wegen. Deze categorie is nu meer dan voldoende voor een kleine drone (DJI Mavic Air) en het maken van een luchtopname van een trouwlocatie zoals hierboven of een groepsfoto van bovenaf.

Met een zwaardere drone (tot twee kilo of vier kilo met een Cx CE label) kom je in de categorie A2. Je moet dan horizontaal dertig meter afstand houden van mensen. De DJI Mavic Pro valt qua gewicht dus in deze categorie.

In de categorie A3 moet je 150 meter weg blijven van mensen en bebouwing. Je mag dan wel met een hele zware drone vliegen. Ook vallen alle huidige drones zonder Cx CE label na 1 januari 2023 in deze categorie. Mijn eigen DJI Mavic Air moet ik dus tegen die tijd gaan vervangen om nog shots te maken zoals hierboven. Het 150 meter wegblijven van gebouwen lukt bij een bruidsreportage bijna nergens.

Vliegbewijs

Naast registratie bij de RDW heb je dus een vliegbewijs nodig voor de juiste categorie. Elk land pakt dit op een andere manier aan. Hier is dus minder sprake van uniformiteit. Ook de kosten verschillen nogal binnen de EU. In Nederland laat de overheid dit over aan de 'markt'. Er zijn een aantal gespecialiseerde bedrijven waar je een training kunt volgen (Drone Flight Academy, Droneland). De kosten beginnen bij vijf tientjes voor een online variant in de Nederlandse taal. Kun je goed Engels of een andere taal? Dan kun je ook in het buitenland gratis (!) je A1/A3 vliegbewijs halen. Bijvoorbeeld in Luxemburg via Eurocontrol.

Ik heb zelf via de 'Ierse route' mijn A1/A3 gehaald. Na het uploaden van een identificatiebewijs duurt het een paar dagen voor ze dat gecheckt en geaccordeerd hebben. Je kijkt vervolgens een filmpje met uitleg en beantwoord een aantal meerkeuze vragen. Als je die fout hebt kun je net zo lang opnieuw door gaan tot dat het antwoord goed is. Als je een beetje oplet is het niet moeilijk. De 'Ierse route' is inmiddels geen optie meer. Vanwege overweldigende belangstelling zijn daar nu ook kosten aan verbonden. 

Verzekering

Een punt van aandacht is het verzekeren van aansprakelijkheid. Stel jij vliegt je drone in een gebouw en er ontstaat brand of je veroorzaakt letsel. Dat risico moet je verzekeren. Veel prive aansprakelijkheidsverzekeringen hebben het gebruik van een drone uitgesloten. Maar let op, als fotograaf moet je een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering hebben en die zijn momenteel nogal aan de prijzige kant. Ik verwacht hier in de komende tijd wel meer aanbod én een prijsdaling.

Conclusie

Met de categorie A1 kun je je als bruidsfotograaf prima redden voor het maken van een locatieshot of een drone foto met een bruidspaar. Je drone mag dan niet boven de 500 gram uit komen. Via de buitenlandse route kun je snel, kosteloos en geheel volgens de regels aan de papieren komen. Een zakelijk verzekering kost enkele honderden euro's per jaar.

Met een DJI Mavic Pro die iets over de 900 gram weegt met je ook in categorie A2 moeten vliegen om dichterbij gebouwen / mensen te komen. Je zou het met categorie drie kunnen doen, maar dan moet je overal 150 meter vandaan blijven, dat lijkt mij niet realistisch als (bruids)fotograaf.

De opleiding voor de A2 categorie kun je (nog) niet in het buitenland volgen, daarvoor ben je momenteel afhankelijk van Nederlandse opleidingen. Droneland is met iets meer dan honderd euro momenteel de goedkoopste optie voor A1/A2+A3 en het examen. Lijkt mij een goede deal als je in A2 komt met je drone.

Voor alle duidelijkheid

Het lange nummer van de RWD staat los van het vliegbewijs dat je dus ook eventueel buiten Nederland kunt halen.

Disclaimer

De informatie in dit artikel kan aan verandering onderhevig zijn. Ik heb mijn best gedaan het zo helder als mogelijk op te schrijven, maar hier kun je dus geen rechten aan ontlenen. Vragen of een aanvulling? Laat het mij weten, neem gerust contact op.