Dit moet je als eerste regelen en weten nadat je bij de KvK bent geweest

Je fotografeert al heel lang en doet ook al af en toe betaalde opdrachten. Dan worden de plannen om verder te gaan met fotografie serieuzer en overweeg je een dag bij je baan in loondienst in te wisselen om te gaan fotograferen als zelfstandige.

De eerste stap is dan een bezoek aan de KvK. Online kun je je inschrijving voorbereiden om deze vervolgens op het kantoor van de KvK af te ronden. Een half uurtje later sta je buiten met een bewijs van inschrijving. Hoera! Je bent nu ondernemer. Maar nu begint het pas!

De KvK geeft je gegevens door aan de Belastingdienst. Die bepaalt of ze je zien als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Gekopieerd van de site van de Belastingdienst:

Alle kosten die u uit zakelijk oogpunt voor een onderneming hebt gemaakt, zijn aftrekbaar. Daaronder vallen ook kosten die zijn gemaakt met de duidelijke bedoeling een onderneming tot stand te brengen: kosten dus die u hebt gemaakt voordat de onderneming van start ging. Denk bijvoorbeeld aan een marktverkenning en ingewonnen adviezen.
Dus ook mijn weekend workshop bruidsfotografie die je volgt voor inschrijving bij de KvK kun je meenemen als aanloopkosten.

Is je omzet lager dan €20.000,- per jaar dan kun je er voor kiezen om onder de Kleine Ondernemers Regeling te vallen. Je draagt dan geen BTW af maar mag het ook niet verrekenen. Ga je veel werken voor zakelijke klanten? Kies dan NIET voor de KOR. Zakelijke klanten zien graag BTW op de factuur (hoe krom dat ook is eigenlijk).

Houd zakelijk inkomsten en uitgaven goed gescheiden prive. Open daarom meteen een zakelijke bankrekening. Veel ZZP'ers gebruiken een rekening van de KNAB omdat dat relatief goedkoop is.

Start meteen met een boekhoudpakket. Moneybird bijvoorbeeld (refferal link voor extra lang gratis toegang). Daarmee heb je een super overzicht en kun je met 1 klik je BTW aangifte doen.

Elk kwartaal doe je aangifte van de BTW. Handmatig of via een boekhoudpakket.

Over alle materialen boven de €450,- ex. btw. moet je afschrijven. Deze mag je niet in één keer van je winst aftrekken. Je bepaalt de restwaarde en deelt het resterende bedrag door vijf. Elk jaar voer je 1/5e deel op in je administratie ten laste van de winst.